Kuinka voimme vaikuttaa alakoulun, päiväkodin ja
urheiluseurojen väliseen yhteistyöhön? Miten mahdollistaa mahdollisimman paljon
lapsen omaehtoista liikkumista ilman ohjausta? Miten urheiluseurat
tavoittaisivat paremmin lapsia? Entäpä mikä on ollut ensimmäisen vuoden
liikunnanohjaajan opiskelija rooli harjoittelussa?
Näitä kysymyksiä mietittiin 23.5.2013 Liikunnan ja
vapaa-ajan ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden järjestämässä yhteistoiminnallisessa
seminaarissa, jonka tarkoituksena oli käsitellä lapsen kokonaisvaltaista kasvua
ja kehitystä, sekä pohtia yhdessä eri toimijoita yhdistäviä kehitysideoita
mahdollistamaan liikkuvampaa lapsuutta. Tilaisuuteen osallistui opiskelijoita,
opettajia ja kutsuvieraita harjoittelupaikoilta.
Seminaarin pohjalla oli ainutlaatuinen kokemus siitä,
kuinka uuden opetussuunnitelman myötä meidät opiskelijat uskallettiin laittaa
kokeilemaan siipiämme harjoitteluihin jo ensimmäisen vuoden aikana. Harjoittelupaikkoina
toimivat urheiluseurat, päiväkodit ja koulut, joihin lähdimme avoimin mielin
keräämään kokemusta ja mielessämme oli tavoite toiminnan kehittämisestä. Uuden opetussuunnitelman
myötä olemme opiskelleet PBL-menetelmällä (broblem based learning), eli
ongelmalähtöisellä oppimisella, jossa keskeistä on ryhmässä oppiminen. Menetelmä
perustuu siihen, että itse etsimme vastauksia ja tietoa kysymyksiin, eikä
kukaan opettaja kaada valmista tietoa sangosta päähämme. Tämän takia
toteutimmekin seminaarin yhteistoiminnallisesti. Näin saimme osallistujat
aktiivisiksi toimijoiksi ja pystyimme hyödyntämään mahdollisimman monen ihmisen
tietoa ja kokemuksia.
Saimme aikaan paljon hyvää keskustelua ja kehitysideoita
tulevaisuutta varten. Mietimme kuinka opiskelijoiden tulisi rohkeasti tuoda
omaa tietoa ja erikoisosaamista esille ja tätä kautta voitaisiin saada uusia
ideoita toimintaan. Näin harjoittelupaikkojen toimintaa voidaan kehittää.
Liikunnanohjaaja opiskelijoina pystymme tuomaan työyhteisöön uutta näkökulmaa ja
toiminnallamme tukea harjoittelupaikkojen liikuntakasvatuksessa. Keskeistä
harjoittelussa olikin se, ettemme menneet vain ohjaamaan liikuntatuokioita,
vaan ymmärsimme liikunnan kasvatuksellisen ja kokonaisvaltaisen vaikutuksen
lapsen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen puoleen. Hyvä kysymys onkin, mikä
on liikunnanohjaajan merkitys tässä kasvatussuhteessa? Voisiko
liikunnanohjaajia työllistää enemmän esimerkiksi päiväkotien liikuttajiksi?
Liikuntaan kasvattamiseen osallistuvat niin lapsen perhe,
päiväkoti, seurat ja koulu. Päästäksemme parhaaseen tulokseen, tulisi näiden
toimijoiden toimia yhdessä. Mietimme näitä yhteistyökeinoja ja esimerkeiksi
nousivat päiväkotien ja alakoulujen väliset kummiluokat, seurojen esittelyt
kouluissa tai tapahtumissa, sekä seurojen väliset yhteistyöt vaikkapa
moniurheilukouluina.
Käytimme liikuntaan kasvattamisesta eri toimijoiden
välillä termiä ”kasvatuskumppanuus”. Joka tarkoittaa sitä, että eri toimijat
yhdessä vaikuttavat lapsen kasvatukseen. Tällöin seuran harjoituksiin lasta ei
vain pudotettaisi autosta ja käytäisi poimimasta kotiin ja näin ohjattu
liikunta ei olisi niin irtonainen osa lapsen elämää. Seura voisi osallistua
enemmän lapsen kasvatukseen ja kuten reissuvihko kiertää koulusta kotiin, niin
voisiko viestintää tapahtua myös seuran ja kodin välillä, taikka seuran ja
päiväkodin tai koulun välillä? Saisimmeko yhteistyöllä kasvatuksesta enemmän
irti?
Puhuimme myös lapsen omaehtoisesta liikunnasta ja siitä
kuinka aikuinen voi tähän vaikuttaa. Pohja liikunnalliselle tai passiiviselle
elämäntavalle syntyy jo lapsuudessa. Aikuisilla onkin mahdollisuus vaikuttaa
siihen, kumpaa näistä poluista lapsi lähtee kulkemaan. Ovatko lasta ympäröivät
aikuiset kannustavia ja myönteisiä liikuntaa kohtaan vai vähättelevätkö he
liikunnan merkitystä? Aktivoivatko he lapsia liikunnallisiin leikkeihin ulkona
innostamalla lapsia kokeilemaan rajojaan kiipeilemällä puihin ja keksimällä
uusia leikkejä? Vai kiirehtivätkö he mieluummin Facebookkiin tai sohvannurkkaan
katsomaan televisiota?
Lapselle on luontaista ottaa mallia häntä ympäröiviltä
aikuisilta ja näin aikuisten asenteet ja arvot välittyvät hänelle. Omaehtoista
liikuntaa voi edistää esimerkiksi tarjoamalla lapselle virikkeitä ja
mahdollisuuden liikkumiseen. Usein aikuisen toiminta voi kuitenkin jopa enemmän
rajoittaa, kuin edistää liikunnallisen elämäntavan syntymistä, johtuipa tämä
sitten tietämättömyydestä, laiskuudesta taikka ylisuojelevaisuudesta. Aikuinen
voi antaa täysin erilaisen esimerkin lähtemällä pihalle sen sijaan että jäisi
sisälle juomaan kahvia. Lapset myös innostuvat aivan uudella tapaa, kun
aikuinen jättää pihalla juoruilut ja menee itsekin mukaan leikkeihin. Lasten
kanssa työskenneltäessä hyvien käytöstapojen opettaminen mallin kautta tuntuu
itsestään selvyydeltä. Miksemme antaisi myös hyvää esimerkkiä liikunnan osalta?
Myös lapsilähtöisyys ja omaehtoisuus ovat huomionarvoisia
asioita. Jos seurat järjestäisivät lajiesittelyjä rastien muodossa, voisivat
lapset käydä tutustumassa vanhempiensa kanssa lajeihin ja löytää sopivan
harrastuksen pariin. Näin aikuiset näkisivät mistä heidän lapsen nauttii ja
osaavat kannustaa lasta liikkumaan.
Seminaari oli onnistunut ja palaute siitä sekä vuoden
aikana tehdystä yhteistyöstä oli positiivista. Korkeat odotukset oli vuoden
aikana jopa onnistuttu ylittämään, joten tästä on hyvä jatkaa syksyllä! Toivomme että seminaarista tulisi jokavuotinen tapa,
sillä koimme sen toimineen toimivana keinona harjoittelujen ja yhteistyön
kiteytykseen. Mikäli kiinnostuksesi yhteistyötä ja toimintaa kohtaan heräsi,
niin ota rohkeasti yhteyttä RAMK:in liikunnan- ja vapaa-ajan puolelle.
Jutun on kirjoittanut Opiskelija Riina Matveinen
No comments:
Post a Comment